Waarom er geen Maxim’s webshop is

We horen het meerdere keren per week: “wat jammer dat Maxim’s geen webshop heeft!”. Supergaaf natuurlijk om te horen dat jullie ons zo leuk vinden dat jullie ook een Maxim’s webshop willen. Momenteel is die er inderdaad niet… en daar is een reden voor! Die licht ik graag even toe. Ik vertel je ook hoe je in de tussentijd wél online kan bestellen.

Wat we intussen gedaan hebben in plaats van een Maxim’s webshop

Allereerst: de afgelopen 3 jaar zijn een rollercoaster geweest. Ik heb een nieuw pand gezocht en gerenoveerd dat 4 keer groter is dan de bestaande winkel. De bestaande winkel verhuisde naar het nieuwe pand en werd een outlet. De outlet verhuisde naar een nieuwe locatie…die ook ingericht moest worden. Een grotere winkel betekende ook een uitbreiding van het team (je kan hier wat meer lezen over ons dreamteam) en het anders inkopen van collecties. Intussen kreeg de winkel nog een renovatie (bye bye catwalk, hallo nog meer shopruimte) en werd ook een extern magazijn geregeld, waar behalve inrichting ook een busje voor geregeld moet worden én dat ook weer een hele nieuwe teamwerking met zich meebrengt. En ohja, dat alles tijdens een pandemie die de hele wereld op z´n kop zette en maandenlang onze deuren sloot.

Maxim's webshop

Dat kwam bovendien allemaal bovenop de dagelijkse – superdrukke – gang van zaken: collecties inkopen, dozen uitpakken, de winkel uptodate houden, klanten stylen en adviseren, foto´s en filmpjes maken om jullie te inspireren en informeren, online vragen beantwoorden, pakketjes opsturen (want dat doen we wel, daarover straks meer),… En dat allemaal als grootste plussize winkel van Nederland. Als je het zo opgelijst ziet staan, is het misschien ook niet heel gek dat er tegelijkertijd niet ook nog tijd over was voor zo´n groot project als een webshop, toch?

Wat er allemaal komt kijken bij een webshop

Want een groot project, dat is het. Als je het goed wil doen toch…en dat willen we uiteraard wel! Het bouwen en inrichten van een goede webshop is veel werk, maar er komt nog zoveel meer bij kijken. Een voorraadsysteem bijvoorbeeld. Want de winkel moet weten wat verkocht is via de webshop en vice versa. Hoe irritant is het namelijk als jij een trui online koopt die eigenlijk een uur eerder in de winkel al verkocht is? Dat dus. 

Verder heb je ook mensen nodig om pakjes te verzenden, retouren na te kijken en te verwerken (dus ook kleding terug verkoopklaar te maken) en vragen te beantwoorden van mensen die willen shoppen of een klacht hebben, en in onze huidige maatschappij verwachten mensen zo snel mogelijk een antwoord. Doe je dat niet, dan shoppen ze het elders. Dat brengt me op m´n volgende punt: loyaliteit

Maxim's webshop

Shoppen in een webshop is heel anders dan shoppen in een winkel

Het retaillandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd. Daar zitten leuke veranderingen en interessante kansen bij, maar ook moeilijkere punten. Het valt me bijvoorbeeld op dat klanten minder loyaal zijn aan een winkel.

Maxim's webshop

We merken nu al dat er mensen zijn die ons volgen voor de inspiratie, maar die leuke trui dan wel bij Zalando shoppen in plaats van bij ons, want daar is ie goedkoper. Ik begrijp zeker dat het leuk is om iets met korting te kunnen shoppen, maar veel tijd en energie stoppen om mensen te helpen en inspireren zonder dat daar iets tegenover staat, kan erg frustrerend zijn. Het is ook typisch iets voor het vluchtigere aspect van online shoppen, en een fysieke winkel is daarin toch nog anders.

Daar kennen we klanten vaak bij naam, kennen we hun stijl (of leren we die graag kennen natuurlijk) en is er 1 op 1 persoonlijke aandacht en begeleiding om samen met jou te shoppen. Dát is waar we zo goed in zijn, dat is onze kracht, al bijna 20 jaar inmiddels. Het merendeel van onze merken is in principe elders ook te vinden, maar in de winkel maken we het verschil door de persoonlijke service en hoe we met onze uitgebreide collectie superleuke combinaties kunnen maken met een mix van merken.

Hoe zich dat gaat vertalen naar een webshop is een denkoefening waar we nog niet helemaal uit zijn, en dat is wel erg belangrijk vind ik zodat we met een webshop ook meerwaarde kunnen bieden als die er ooit zou komen.

Een webshop starten gewoon “om er eentje te hebben”, dat hoeft voor mij dus niet. We willen het goed doen, én we willen dat het niet ten koste hoeft te gaan van hoe leuk onze fysieke winkel is.

Toch online bestellen? Dat kan!

Om jullie wensen toch een beetje tegemoet te kunnen komen, kunnen we wel pakketjes versturen. Zie je dus iets leuks voorbijkomen, stuur ons dan een privéberichtje via Facebook (die vind je hier) of stuur een mailtje naar info@maxims.nl dan helpen we je graag verder.

Zo kan je toch een beetje genieten van online shoppen.

6 gedachten over “Waarom er geen Maxim’s webshop is”

  1. Wat mij betreft hebben jullie echt geen website nodig. Hoewel ik zeker niet dicht bij woon heb ik toch wel bij jullie gekocht. In de winkel, maar ook besteld. Ik geniet altijd van jullie filmpjes, en zeker de modeshows tijdens corona vond ik echt geweldig!! Gewoon zo door blijven gaan. Website wordt snel onpersoonlijk…

  2. Hebben jullie ook een maat tabel waar je kan zien welke maat je precies moet bestellen? En waar je zelf kan kijken welke heupwijdte, taillewijdte lengte enz. bij jouw past zodat je niets hoeft terug te sturen? Zou heel fijn zijn. En top al die modeshowtjes van jullie GAAF!!!

  3. Helemaal eens met de motivatie om geen webshop te beginnen. Daar gaat enorm veel werk inzitten en juist de persoonlijke aandacht in de winkel is waar jullie in uitblinken en waar jullie de loyaliteit aan danken.

  4. Top,zoals jullie het aanpakken nu…
    Ik woon in België, dus niet zo bij de deur om vlugbiets te komen uitzoeken,daarom is het handig dat we iets zien in jullie filmpje het eventueel ook kunnen bestellen via het huidge systeem,wat veel persoonlijker is dan een webshop.
    En ja,2 x per jaar een uitstap tot bij jullie vind ik ook eens leuk, en dan heb je zowiezo keuze genoeg en advies.
    Doe zo maar verder,het is goed zo.
    ?

  5. Wilma van Kaathoven

    Milly er zitten inderdaad voor en nadelen aan een webshop. En als je iets doet moet je het goed doen of niet. Verder valt het persoonlijke helemaal weg bij een webshop. Dus heel goed erover nadenken is een must. Succes Wilma ?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *